Weinig klussen zijn zo lastig als het plegen van een cold call. Daarom een aantal tips om u te helpen meer uit uw koude telefonische acquisitie te halen.

Plan uw cold call

tips voor koude telefonische acquisitie oftewel cold callDoor het lezen van dit artikel bent u al aan het voorbereiden. Zorg dat u er klaar voor bent en niet gestoord kunt worden. Reserveer een dagdeel en houdt ook rekening met de klant, is een maandagochtend of een vrijdagmiddag wel een goed idee? Een succesvolle cold call wordt niet snel tussen de bedrijven door gedaan, maar is het resultaat van hard werken. Het vraagt om een warming up en pas als u goed bent warm gedraaid gaat het echt lekker lopen.

Weet wie u belt ook bij telefonische acquisitie

Er is een schat aan informatie te vinden over het bedrijf en de mensen die er werken als het gaat om B2B acquisitie. Neem de website door en als u weet wie u wilt bereiken dan zijn of haar LinkedIn profiel. Denk na over de behoeften die aanwezig zijn bij uw potentiële klant en denk na over de manier waarop uw organisatie daarbij kan aansluiten.

Cold call openingszin

Verkopen is verleiden, de pickup-line is daarom cruciaal. Bij telefonische acquisitie heeft U ongeveer twintig seconden om de belangstelling te wekken. Denk goed na over een boeiende opening, schrijf deze op en leer het intro uit uw hoofd. Als het namelijk lijkt alsof de eerste zinnen worden voorgelezen haken de prospects gegarandeerd af. Een goede flirt begint niet met een spiekbriefje.

Blijf niet plakken aan het belscript

Een script bij telefonische acquisitie kan best prettig zijn, maar als er te strak aan vastgehouden wordt kan een gesprek gaan wringen. Bijvoorbeeld omdat het script en de sfeer niet goed op elkaar aansluiten, de kans op succes is dan meestal verkeken. Blijf flexibel, schrijf liever de punten op die u van uw gesprekspartner wilt weten en welke u wilt overbrengen. Tijdens het gesprek blijft er zodoende ruimte en kunt u ze in willekeurige volgorde vervolgens afvinken.

Vergeet niet om te scoren

Houdt uw doel voor ogen en vergeet niet te scoren als een opening wordt gegeven. Indien u onvoldoende bezig bent met het sluiten van de deal kan het voorkomen dat u netjes uw verhaal heeft mogen vertellen, maar dat de klant nog niets heeft losgelaten. Weet u alles wat u van de klant wilde weten? Hoe meer uw klant praat, hoe meer deze zich met u verbindt. Zorg daarom dat u open vragen stelt. Probeer niet te verkopen, maar probeer de tegenpartij zover te krijgen dat ze bij u willen kopen. Dat is een heel ander doel, en levert een heel ander gesprek op.Vraag nog even door, ook als u een voorstel op de mail mag zetten. Hoe meer u weet, hoe relevanter het aanbod kan worden gemaakt.

tips koude telefonische acquisitie - gebruik headset bij cold callTelefonische acquisitie is een marathon

Tijdens een telefoongesprek is ook de non-verbale communicatie van groot belang. Zorg dat u handsfree kunt bellen en rondlopen. Dit houdt u alert en energiek. Glimlach veel, dit brengt namelijk ook via de telefoon warmte over. Ook, of juist, bij tegenslag: ‘Nee’ is een inherent bijproduct van de koude acquisitie. Experimenteer ook met alleen in een kamer bellen of juist met collega’s om u heen, .

Blijf niet hangen bij een “nee”

Mocht iemand echt geen behoefte hebben aan uw product of dienst, rond dan snel af. Uiteraard vriendelijk en beleefd want de indruk die u nu achterlaat geeft wellicht een opening bij het volgende contact moment.

Tot slot, blijf vriendelijk

Een open deur? Absoluut, en toch gaat dit bij telefonische acquisitie vaak fout. Vriendelijk blijven, ook als een prospect u keihard afwijst, is een must. Dat klinkt misschien logisch, maar blijkt in de praktijk nog wel eens lastig. Een botte afwijzing – ook al is dit gericht op een product of dienst – trekken ondernemers zich soms persoonlijk aan. Probeer dit gevoel tijdens het gesprek te onderdrukken. Balen van een afwijzing mag best, maar het is van belang dat de persoon aan de andere kant van de lijn een goede eerste indruk van u krijgt. Blijf dus altijd vriendelijk totdat de verbinding verbroken is.

Veel succes met uw koude acquisitie!